Read and rate Travel Journal Entries for Bogotá, Bolívar, Colombia

Feb 25, 2019 - Taironaka en Rio Don Diego

Opstaan in een regenwoud heeft wel wat. Lekker vochtige lucht en nooit koud. Veel vogels, waaronder een lawaaierige pauw die ons wakker maakt. We hadden gelukkig onze muggenspray van de Ethos vervangen door iets lokaals. Geen last van muggen gehad. We hadden bij de Ethos blijkbaar mosquito attractant gekocht in plaats van repellent. Muggen vinden die citronella lucht heerlijk. We lopen richting de rivier en daar liggen opgeblazen binnenbanden van vrachtwagens voor ons klaar om de rivier mee af te zakken. Het is niet diep en we krijgen twee...

Feb 24, 2019 - Naar het regenwoud

We zijn in het Noorden in de buurt van de Caribische kust. Van achter mijn busraam zie ik badplaatsen voorbij komen. We rijden over een bredere weg zonder gaten. Hier gaan de Colombianen zelf op vakantie. Wij rijden door naar de Don Diego rivier en laden onze bagage op gammele bootjes met een zware buitenboord motor. We varen de rivier op naar een ecolodge in Taironaka. Midden in de jungle. Waarom het ecolodge heet en geen lodge is mij niet helemaal duidelijk. Misschien omdat de stroom af en toe uit valt en er geen telefoonsignaal is. Of...

Feb 23, 2019 - Gezelligheid en fruit

We zijn hier nu een dag en de eerste indrukken van Cali waren toch heel anders dan het beeld dat we nu hebben. Nu kijken we er heel wat positiever tegen aan. We zitten in de wijk San Antonio en als je hier 's avonds rond loopt zie je overal barretjes en restaurantjes en iedereen hangt gezellig op straat. Wat ook erg opvalt is hoe aardig iedereen is tegen toeristen. Buenos tardes en Hola, overal waar je loopt. Als je de wijk uitloopt langs de rivier, kom je op een boulevard waar de zwart ziet van de mensen die lekker rondhangen. De boulevard...

Feb 22, 2019 - Cali

Vanmorgen een hike gemaakt. Straks gaan we naar de grote stad, dus nog even van de natuur genieten. We zijn de berg opgelopen. Het was erg heet en eigenlijk ben ik daar niet op gebouwd. Omhoog de berg op in de warmte heeft iets tegennatuurlijks. Ik ga liever in de kou de berg af. Maar het ging goed. Uitzicht was de moeite waard. Er was een rotstekeningen van La Chaquira te zien. Helaas weinig overeenstemming met Shakira. We zijn naar Cali gevlogen. Wat een andere stad dan Bogotá. Ook een miljoenenstad met armoe maar overal zitten tralies...

Feb 21, 2019 - Mystiek en koffie

Wij zijn deze kant op gekomen om naar het San Augustin Archeological Park te gaan. Als we daar op eigen houtje doorheen waren gelopen dan hadden we een paar gaten in de grond gezien met wat bewerkte rotsen en dat was het dan. Maar we hebben een geweldige lokale gids, Michael, die vol vuur vertelt over het mystieke verleden van de oorspronkelijke bevolking die al lang is uitgestorven, maar die hij weer met zijn verhalen tot leven weet te brengen. Hij benadrukt wel dat juist dat mystieke door de eerste Europese onderzoekers totaal niet werd...

Feb 20, 2019 - In de bus naar San Augustin

Vandaag zitten we 7 uur in de bus. Dat hoort er af en toe bij. Om de drie uur eruit om even te luchten. Niet veel gezien omdat ik helemaal achterin de bus zit op een hoge bank. Dan maar Netflix filmpjes kijken en een dutje doen. Hoogtepunt van de reis is een beeld van Rodrigo Arenos Betancourt, La Guitana. Het vertelt het verhaal van een vrouw die, nadat haar man door de Spanjaarden was vermoord, de Espanjool waarmee ze moest trouwen eerst aan een speer had gespietst en daarna achter haar paard door het dorp had gesleept. Als...

Feb 19, 2019 - Naar de warmte

Vandaag gaan we met de bus terug naar Bogotá om een korte vlucht te maken naar Neiva. In de bus heb je tijd om de stad nog eens te bekijken. De laatste jaren is hier een creatieve Graffiti cultuur ontstaan. Het zijn prachtige kunstuitingen, vaak met een politieke boodschap. Vrijheid van meningsuiting is hier een probleem en veel politieke boodschappen zitten verstopt in Graffiti. De politie trad altijd hard op en dat leidde tot de gewelddadige dood van een jonge graffiti artiest Félix. De agent is nooit vervolgd. Overal zie je afbeeldingen...

Feb 18, 2019 - Villa Hondendrol

Vandaag een rustig dagje in Villa de Leyva omdat er niets op het programma staat. Beetje door het dorp lopen en rond kijken. Het dorp heeft een indeling die typisch is voor dit soort Spaans neokoloniale omgevingen. Plein in het midden, meestal vierkant, en daar omheen altijd een kerk, een gemeentehuis, een politiebureau en een bank. De straten zijn op Amerikaanse wijze genummerd. Zelfs ik zou de weg moeten kunnen vinden. Maar met Bien en Dan is dat nooit nodig. We zijn met zijn drieën en een eigen chauffeur naar een huis gegaan dat is...

Feb 16, 2019 - Blowende priesters

Zo snel als we in slaap waren gevallen, zo snel werden we ook weer wakker. Veel en veel te vroeg. Alle tijd om onze koffer te reorganiseren. Veel ruimte was daar niet voor want ons bed was net zo groot als de kamer. Kingsize zullen we maar zeggen. Het ontbijt begon pas om 8 uur. Toen we met Dan eenmaal aan tafel zaten hebben we uren bijgepraat. Toch weer veel gebeurd sinds dat hij twee jaar terug in Nederland was. Tegen het einde van de morgen zijn we door downtown Bogota gaan lopen. Echte grote stad met 10 miljoen inwoners. In het centrum...

Feb 15, 2019 - Op pad

We zijn lekker met de tram en de trein naar Schiphol gegaan in plaats van in de ochtendspits in de file te gaan staan. We vlogen via Panama naar Bogotá zonder problemen. In Bogotá kwamen we in een enorme lange rij terecht. Verstand op nul en schuifelen maar. Er was verderop een apart loket waar niemand in de rij stond en iedereen zo door kon lopen. Het bleek een loket speciaal voor reizigers uit Canada en Nigaragua. Later begrepen we van Dan dat deze "special treatment" het gevolg was van visa-eisen die van de ene op de andere dag werden...

Jul 22, 2009 - BOGATA

The bus ride was a long 11 hours, but comfortable as it was a luxury overnight bus. Got to Bogata about 9am after leaving at 8pm the previous night. Saying goodbye was really sad. Adri and Laura came too. Adri goes back to uni in one week and Laura has friends in Bogata she wants to catch up with. Adri lives with her cousin Lina in an apartment in the heart of Bogata. i met Mario Adri´s boyfriend and Lina's boyfriend Andreas who both live in other apartments in Bogata. They are both such gentleman. After breakfast we went with Mario, Laura...