Van Dort World Tour 2004 travel blog

Universal Studios: onder de 48 inch krijg je korting, Jeroen lijkt zich...

Filmdecors - Brown Stone Houses alleen de voorkant komt op de film,...

Merel en Shrek

Vier doodskoppies in the Mummy shop

Waterworld show - the bay guys racing in

Waterworld show - the good guys escape (terwijl de basis ontploft)

Vandaag terug vanuit San Diego naar L.A. voor een dag in Universal Studios.

Een auto slaapt beter dan een vliegtuig blijkt als wij terugrijden naar L.A. iedereen om mij heen slaapt terwijl ik mij voort spoed over de Diamond Lane. Gereserveerd voor carpoolers, dwz auto's met minstens twee inzittenden. Dat lukt dus wel.

Ik rij rechtstreeks naar de rand van Hollywood, net over de bergrichel ("in the Valley" zeggen ze daar) ligt het enorme complex van Universal Studio's. Overigens liggen daar ook ook andere studios waaronder Warner Bros. Universal is nog steeds een werkende film- en televisie studio, maar behalve de rondleidingen langs een aantal historische filmsets is er omheen een groot attractiepark gebouwd in de stijl van de Disney parken. OK zonder Donald Duck's en Assepoester, maar wel met filmhelden.

We vragen bij het binnengaan info op over hotels in de buurt, maar een rondje bellen levert weinig op: ze zitten vol. Dan bellen we toch gewoon ons hotel in Santa Monica. Die hebben plek, dus voor de laatste nacht op reis (buiten het vliegtuig dan) zijn we nu ook gedekt en we storten ons in het park. Overigens voor de goede orde het is weer zeer heet!

Op electronische borden worden de wachttijden bij de diverse attracties aangegeven. Ze vallen mee, met uitzondering de nieuwste attractie: een rollercoaster met als thema The Return of the Mummy film. We besluiten om met de tour langs de studio's te beginnen (heel braaf want dat wordt ook aanbevolen).

We dalen van de rots af met een lange roltrap naar halverwege het dal, waar de treintjes voor de tour op ons wachten. We hebben een gids die voorin zit en via diverse monitoren aan ons uitlegt wat we zien, hier en daar afgewisseld met fragmenten van de films waarin de betreffende sets zijn gebruikt. De gids werkt hier vast om ontdekt te worden als acteur want hij ontpopt zich als entertainer die regelmatig in een rol duikt. Hier en daar moeten we stil zijn vanwege film opnamen. Deze dag wordt er o.a. gefilmd voor de ook in NL uitgezonden TV serie Crossing Jordan en ook wordt er gewerkt aan de opvolger van de film Meet The Parents. We zien o.a. de sets van Psycho van Hitchcock (zegt de kinderen niets), Jaws en Back to the future. Het bekende plein vanwaar Michael J. Fox terugkeert naar onze tijd, blijkt o.a. herbruikt te zijn in de film Bruce Almighty. Een verfje hier, een detail verandert, wat ander licht en voila. Leuk dat ze dat ook even op de monitoren laten zien. Er zijn ook wat attractiepark elementen in de rit en dus worden we aangevallen door een dino, bijna weggespoeld tijdens een dambreuk, en vliegen we bijna in de fik. Leuk!

We wandelen naar de Back to the Future attractie. Jeroen en Erik kijken peinzend naar de lange lijst met waarschuwingen: een "extreme" attractie. Onze talenten op het gebied van wagen- en zeeziekte kennende doet ons besluiten ons hier niet aan te wagen. Merel en Marianne gaan natuurlijk wel. Jeroen en Erik zoeken ander vermaak en belanden bij de 'subtiele' 3D voorstelling met de lokale gouverneur Arnold Schwarzenegger: Terminator 2. Het is een mooi technisch staaltje. Er wordt geacteerd en tussendoor stappen de acteurs in en uit de 3D film. Stoelen schudden, er wordt water in de zaal gespoten en uiteraard zijn de explosies talrijk. Onder een brandende zon zoeken we de meisjes op. Ze zijn enthousiast over hun attractie. Het blijkt allemaal reuze mee te vallen: het gaat om een simulator rit in een auto met vier personen. Jeroen en Erik besluiten de attractie later op de dag mee te pakken.

Enfin diverse attractie vullen de rest van de dag, zoals:

- een andere 3D film met Shrek (in de rij naar de film kan Merel nog gauw even met de sympathieke hoofdrolspeler op de foto);

- een spookhuis gebaseerd op de film VanHelsing. Uit donkere nissen lopen plotseling griezels te voorschijn. Niet alleen poppen maar ook acteurs. Merel vindt het vreselijk, zij gaat liever in een rollercoaster drie keer achteruit over de kop dan dit;

- met een boot door Jurrassic Park om oog in oog te komen met dinosaurussen;

- bezoek aan een studio waar we in meerdere etappes op komische wijze worden ingewijd in de geheimen van de filmwereld, waaronder geluidseffecten maken en het gebruik van poppen en robotten.

We sluiten af met een show rond de film Waterworld. Eén van de duurste flops in Hollywood's filmgeschiedenis met Kevin Costner. De set ziet er geweldig uit. Rond een bassin water is een fort gebouwd van roestig schroot. Zoals in SeaWorld is er ook hier een zone voor mensen die het niet erg vinden om nat te worden. Wij zien het op afstand gebeuren dat de acteurs voorafgaand aan de show een wedstrijdje ontketenen wie zijn deel van de tribunes het meeste lawaai kan laten maken. Wanneer het eigen publiek niet hard genoeg werkt, worden ze natgespoten. Op een gegeven moment gaan er zelfs volle emmers water het publiek in!

In de show doen diverse mensen mee die nog best wat filmrollen op hun naam hebben staan. Hier geen stand-ins! Er wordt gevochten en geschoten. Mannen tuimelen van torens het water in. Jetskies verdwijnen onder water. Met geraas stort een vliegtuig door de muur van het fort en uiteindelijk gaat een deel van het fort met explosies in vlammen op. Mooi spektakel!

Om 20.00 verlaten we het park. We gaan een hapje eten in het uitgaanscentrum voor het park. We kiezen voor Tony Roma's. Erik bewaart er goede herinneringen aan uit Korea. "Worldfamous for ribs" is de leus. De spareribs smaken ook in het land van oorsprong van deze franchise keten uitstekend. We wandelen nog wat over de restaurant en bars boulevard, genietend van een Ben & Jerry's ijsje. Dan is het toch einde van de laatste volledige vakantiedag. Met onze grote bolide keren wij terug naar ons Best Western hotel in Santa Monica voor de welverdiende nachtrust.