Martijn on the Vodkatrain and beyond! travel blog

's middag met de bus naar Shaolin gegaan. Dit doe ik samen met Luke, een Australier die ik in de trein van Xi'an naar Luoyang tegen kwam, hij was ook op weg naar Shaolin. Na een kort ritje aangekomen bij Shaolin. Zoals bij alle grote attracties maakt ook dit hier een erg gestructureerde en commerciele indruk. Ik blijf 3 nachten in een hotel naast de school waar een paar duizend kinderen wonen/leren. De zoektocht naar een restaurantje was niet echt succesvol, alles was of smerig, of ze hadden niets dat op de menukaart stond... dus maar weer terug naar hotel. Naast het hotel bleek echter de dining hall van de schoolkids te zijn. Dus we hebben maar een roestvrijstalen kommetje aangeschaft en samen met de leerlingen gegeten! Versgemaakte noodles met groete, vlees, rijst met diverse groten, dumpling; en alles vers gemaakt en voor minder van een euro! Heel bijzonder...

Eerst een dagje toeristje gespeeld rondom de tempel en de beklimming van een nabijgelegen bergje (ik ben tenslotte in training...) 's ochtends trainen de leerlingen van de school buiten op een grote vlakte met zaarden, stokken en andere wapens. Zier er erg indrukwekkend uit als je aan paar honder kinderen dezelfde bewegingen met zwaard ziet maken. Lijkt net het leger uit The Lord of The Rings. Het schijnt dat de leerlingen ook een show doen bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen volgend jaar, dat beloofd dus een groot spectakel te worden.

En de volgende dag een dag kung fu samen met Luke!! Niet echt geschikt voor mijn grote, lompe lichaam, maar het is toch erg leuk. We hadden een nog redelijk jonge trainster, die met lange stokken en zwaarden kan spelen alsof het niets is. Na heel veel rekken en strekken de rest van de ochtend een paar poses geoefend. Alles moest exact goed en kleine fouten in de positie van de vingers werd meteen afgestraft. 's middags met het zwaard geoefend. Zoals de trainer het doet ziet het er erg goed uit...

Ik heb hier geen computer met USB (beveiliging tegen virus) dus de foto's komen later.