Morten, Kasper, Solvejg, Peder: Sydamerika 2006 travel blog

Nordgavlen. Kuelap er ca. 550 meter lang, 200 meter bred og muren...

En af de 3 indgange til Kuelap

Indgangen, svaert for fjentlige at traenge ind her

Traditionel bygning - de er alle runde. Den oeverste del er 8...

Indvendig del af bygning. Den ovale del bagerst er koekkenet

Moenstret paa en af de 420 runde huse. Jo finere jo vigtigere...

Lidt taettere paa

Boeh...

De doede begraves under husene, i vaegene, eller huller i bjergene. Her...

Knogler i muren

Udsigten fra Kuelap

Gocha falls

Lidt taetterer paa

Gocha falls oeverste del, ca. 200 meter

Gocha falls, nederste del ca 550 meter

Vandet var forstoevet da det landede, og det lignede snefygning ovenpaa soen.

Kuelab & Gacha falls.

De sidste par dage har vi brugt til dagsture her i omraadet, dels til ruinen Kuelab og dels til verdens treidje hoejeste vandfald, Gocha.

Turen til Kuelab var selvfoelgelig ogsaa paa grusvej og vaerede 3 timer hver vej, det er ikke gode ture for upolstrede bagdele. Ellers var det rigtig godt. Kuelab er en ruin by fra foer inca tiden og opdaget i nyere tid. Lige nu arbejder der et stort hold mennesker paa restaurere den. Den er ikke besoegt af ret mange turister, for der kommer virkelig ikke ret mange her i denne del af landet. Vi ankom i regnvejr, men var knapt begyndt at gaa paa stien op til den gamle bymur, foer det klarede op og lige foran os laa et stykke fantastisk historie, med udsigt ud over de omkringliggende dale og i 3000 meters hoejde. Kuelab var bygget for imponere andre kulturer og bygget saa den var vanskelig at indtage. Oprindelig omgivet af en 8-11 meter hoej mur, men som byen voksede maatte den udvides. Der blev bygge en ny mur op til 21 meter hoej og med 3 indgange, og i byen laa de runde huse, ialt ca. 420. Bymuren har de vaeret et par hundrede aar om om at blive bygge, et kaempemaessigt og solidt bygningsvaerk der har overlevet jordskaelv. De tre indgange har haft hver deres funktion. En til de vigtigste personer, en til almindelige folk og en til dyr. Hver indgang var meget smal og havde paa indersiden en brat stigning, saa uoenskede kunne spottes hoejt oppefra og holdes ude. Der har boet ca. 4000 mennesker i byen, alle i runde huse, men med den variation, at de betydningsfulde personer havde udvendige dekorationer paa deres huse, i form af rombe-moenstre. Noget der har undret fagkundskaben under undersoegelsen af dette omraede, har vaeret hvor de fik vand fra. Udover et par smaa kilder var der ikke adgang til vand i miles omkreds. Disse folk har haft tradition for at balsamere deres afdoede, og putte dem ind i muren paa husene, der var stadig mange knogle og benrester at se. Det var et spaendede sted at besoege, og ved vores afgang startede regnvejret igen!

Paa vejen dertil kom vi forbi et andet bosted med ca. 70 huse med meget fornemme moenstre. Stedet kunne ses fra Kuelab, og man gaetter paa at det har vaeret det fineste personer der har boet der. Ialt er der ca. 500 historiske steder, saa der er rigeligt med steder at besoege. Tiden rinder dog ud her og det bliver kun til disse 2.

I gaar havde vi fornoejelsen at besoege det naesten ukendte Gocha vandfald, det er da ogsaa underligt at folk ikke gider tage til denne lille del af landet!

Vejen til vandfaldet var kun 1,5 time paa grusvej denne gang, men til gengaeld 3 timers vandring ind i bunden af en dal og 3 timer tilbage. Vi havde en lokal guide med gennem det noget blandede terren, som det meste af tiden gik gennem taet bevoksning, men hvor stien var skyllet vaek maatte vi ned og gaa i et flodbredden. Saa stod vi der foand 750 meter vand i frit fald og maate have regn jakkerne paa, ogsaa selv om der var et stykke vej helt derhen. Udover regnen fra vandfaldet, genererer den faktisk ogsa en hel del vind. Egentligt maerkvaerdigt da alt vandet, da det landede, var forstoevet. Det var et meget betagende syn. Paa tilbagevejen stoppede vi i et laeskur de lokale i dette omraade bruger paa deres mange ture til og fra skovarbejde. Her havde de et faelles lager af hjemmebrygget sprut til at staa i en stor dunk, foej, hvor det smagte, men den smagsoplevelse syntes de ikke at vaere enige i, de drak med stor velbehag inden de fortsatte deres vandring til eller fra deres daglige arbejde. Der var ogsaa stillet en hjemmelavet pressemaskine op til at presse sukkerroer i, og vores lokale guide hoestede fluks et langt sukker roer som blev presset til ca. en litter sukker saft, som vi drak med velbehag. Nogle kvinder og boern var paa vej hjem, efter at have plukket et stoert lager af mandariner og som en selvfoelge delte de ud af dem til os. Skoent med noget vaeskende efter denne vandretur. Som alle andre ville de vide hvor vi var fra, aah dinamarcha, gentog de med et fjernt udtryk i oejnene, som vi tolkede: hvor paa kloden mon det er.

I aften forlader vi dette omraede med natbus til kysten, det har vaeret alle grusvejskillometrene vaerd.