Hanna og Tor Åge til Australia travel blog

Etter hektiske dager i Singapore: siinsyykt masse folk, julelys og enorme shoppingsentre,satte vi kursen mot Phuket, Thailand, for rolige dager i sola. I Phuket ventet derimot graavaer og regn. En liten strek i regningen!!

Etter litt frem og tilbake, dro vi til Khao lak, 10 mil nord for Phuket. Litt usikre paa hva som ventet oss: hadde nemlig lest pa internet at oppbyygingen etter Tsunamien var i full gang og at thaiene var klare for aa ta imot turister igjen. Paa flyplassen sa de derimot at det kun var noen faa hoteller og resorter som var aapne og de ville ikke anbefale oss å dra dit. Men da det ikke fristet med hotellferie, endte vi opp med å satse på bungalower i Khao Lak.

Vi var ikke forberedt på det som møtte oss. I Khao lak var ødeleggelsene fra Tsunamien fremdeles svært synlige og oppbygningsarbeidet var i gang for fullt. Men store deler av området rundt Khao lak var ikke dette begynt ennå og ruinene fra tidligere resorter og hoteller stod som om Tsunamien nettopp hadde slått til. Det ble tid til mye ettertanke og det ble mange sterke inntrykk. Møtet med lokalbefolkningen gjorde også sterkt inntrykk på oss begge, og vi fikk bare nok en gang oppleve hvor utrolig flotte mennesker disse thai-folkene er!!

Vi bodde på en resort som ikke ble rammet av tsunamien. Men det var også her opppussingsarbeid, hvor folka jobba sent og tidlig. Stedet bar virkelig preg av at det var tomt for turister, noe som ikke var til vår fordel. Det var rett og slett ikke mye som lå til rette for oss som gjester. Men vi koste oss på bungalowen og leide oss moped slik at vi kom oss en del rundt på dagene.